Setup Guide part 5 by DynamiXX

Spoilers en splitters


Spoilers en splitters hebben als voornaamste functie downforce creëren en dus een hogere bochten snelheid mogelijk te maken, maar ze kunnen ook gebruikt worden om het over- en

onderstuur gedrag te bepalen.







Eigenlijk zijn het omgekeerde vliegtuigvleugels (daarom worden spoilers ook vleugels genoemd): i.p.v. opwaartse druk, creëren ze neerwaartse druk, de auto

wordt door de luchtstroom over deze aërodynamische componenten tegen het wegdek gedrukt.


Dat betekent ook dat hoe sneller de auto rijdt, hoe meer downforce (hoe harder de auto tegen het wegdek gedrukt wordt) en dus hoe hoger de mogelijke bochten snelheid.

De keerzijde van de medaille is dat bij toenemende downforce ook de luchtweerstand toeneemt, waardoor de topsnelheid gedrukt wordt, dit fenomeen staat gekend als “drag”.


Op snelle circuits (Monza, Montreal, Le Mans,…) ga je dus met weinig downforce rijden, op bochtige circuits met veel (Monaco, Zolder, …). Op de meeste circuits zal een middelmatige afstelling nodig zijn.


De meeste formule wagens (Formule Renault, F3, F1, Indycar, etc.) en prototypes hebben zowel een instelbare voor- als achterspoiler. GT’s hebben meestal een vaste frontsplitter en regelbare achterspoiler (GT3, GTE, …).


Het weggedrag kan ook aangepast worden d.m.v. de voor- en achtervleugel. Door meer voorvleugel in te stellen, wordt plakt de neus meer aan de baan in verhouding met de achterkant, dus meer overstuur.


Omgekeerd: meer vleugel achter, resulteert in meer onderstuur.


Praktisch:


We maken onderscheid tussen auto’s met instelbare voor- en achtervleugel en auto’s

waar enkel de achtervleugel instelbaar is.




Voor de eerste categorie ga je eerst de spoilers instellen i.f.v. het karakter van het circuit, m.a.w. compromis downforce/drag (ander gezegd compromis bochten snelheid/topsnelheid). Onder- of overstuur kan je eventueel vervolgens nog corrigeren door de spoiler voor- of achter te wijzigen, let er daarbij wel op dat dat niet ten koste gaat van downforce/drag.


Bij auto’s waar alleen de achtervleugel af te stellen is, is het aan te raden deze te optimaliseren i.f.v. downforce/drag en onder-/overstuur vervolgens te zoveel mogelijk te corrigeren met andere maatregelen: rijhoogte, ARB, veren, dempers, …


Typisch is dat, wanneer er achter meer vleugel gestoken wordt, de statische rijhoogte achter ook wat verhoogd wordt, omdat die anders riskeert uit te bodemen (wordt harder naar beneden gedrukt) en bijkomend voordeel is dat het extra onderstuur er

deels mee gecompenseerd wordt (meer gewicht op de neus).


Kant en klare setups


Virtual Racing School:

Enkel iRacing Setups van world class sim piloten Tutorials Data analyse van je eigen rondetijden Betalend

www.virtualracingschool.com


Setup sharing websites:


http://thesetupmarket.com

http://iracingsetupsync.nickthissen.nl/ (enkel iRacing)


en niet te vergeten… : Youtube !

Veel succes met het zoeken naar een ideale afstelling voor jou rijstijl en tot op een (Virtueel) Circuit!




34 keer bekeken
  • Race simulator Facebook
  • Race simulator twitter
  • Race simulator Instagram
Reservering of aanvraag informatie

© 2019 DynamiXX 

Alle rechten gereserveerd