Setup Guide Part 1 by DynamiXX


Setup Guide


by: Steven Dewulf ©





“Kan er iemand een setup delen aub?” Wanneer je sim-racet is het een vraag die vaak terug keert in de chat, vooral van beginners. Vaak is de onderliggende idee, wanneer men merkt dat men moeite heeft om mee te kunnen, dat het verschil in snelheid te wijten is louter aan de setup. Dit kan ten dele waar zijn, maar de realiteit is dat er vaak meer te winnen valt met het fine tunen van je rijstijl dan met het afstellen van de wagen.


Het afstellen van de wagen dient vooral om die laatste tienden nog te vinden. Sterker nog: je kan de afstelling van een wagen enkel goed beoordelen op basis van hoe hij zich op de limiet gedraagt en dient niet om foute rijtechniek te compenseren. Als je meer dan 2 à 3 seconden per ronde trager bent dan de snelsten (bij vergelijkbare baancondities), dan zal je meer winnen met driver coaching (ten dele ook zelf door onboard te volgen bij anderen) dan te blijven sleutelen aan de setup.


Maximum 0,5 seconde daarvan is te wijten aan setup. Dit geldt zowel in real life racen als online. Een voorbeeld: een teammaat van mij klaagde over onderstuur op Francorchamps, waarna een professioneel piloot instapte om dit te checken en vervolgens probleemloos een toptijd reed (seconden sneller dan de andere piloot) … Omgekeerd zag ik hoe in iRacing Mazda cup een deelnemer aan de winnaar, die toptijden reed, om zijn setup vroeg en als antwoord kreeg: “Just the baseline setup.”


Natuurlijk is het wel zo dat een setup waarmee de auto zich meer gedraagt zoals jij het graag hebt, je meer vertrouwen geeft, waardoor je sneller wordt. Zo kan ik niet rijden met bepaalde setups van Virtual Racing School hoewel daar dus toptijden mee gereden worden. Al wil dat niet zeggen dat ze niet bruikbaar zijn als basis afstelling, mits wat persoonlijke aanpassingen. Zelfs onder toppiloten zijn er onderling soms grote verschillen in rijstijl die een andere setup vergen. Plus, sommige minder goede gewoontes in rijstijl zijn soms moeilijk af te leren en dan kan de setup aanpassen enig soelaas brengen.


Een groot verschil met echt racen is dat je geen race ingenieur hebt die de setup voor je aanpast i.f.v. je feedback over het rijgedrag van de wagen. Bij sim-racen moet je het zelf doen (of je kent misschien iemand die je erbij helpt). Het vergt ook een zeker technisch inzicht. Je verdiepen in setups en vanaf nul er een opbouwen kan tijdrovend zijn, maar je leert er ook veel van. En aangezien sim-racen ongetwijfeld je hobby is, geeft dat ook niet: het kan dan wel wat geduld, studiewerk en ervaring vergen, maar wanneer je dan eenmaal die goeie setup beet hebt, geeft dat ook veel genoegen en … dan kan die verder als basis dienen voor andere circuits. En je hoeft het ook niet allemaal zelf te doen, er zijn heel wat setups online te vinden.





Verdere tips alvorens we in detail gaan: - verander niet teveel verschillende afstellingen ineens, anders weet je niet wat het effect van welke verandering is (zeker als je al een zekere basis afstelling hebt die redelijk werkt). - maak geen te grote veranderingen ineens (1 of 2 kliks meer of minder tegelijk). - durf experimenteren: alvorens echt te gaan afstellen kan je es een bepaalde afstelling op het minimum zetten en vervolgens es maximaal om te voelen wat die afstelling nou precies doet. - afstellen is compromissen sluiten:


wat een gunstig effect heeft op het ene, zal een ongunstig effect hebben op iets anders (bv: afstelling met meer grip bij het uitkomen van trage bochten zal nadelig zijn voor de precisie in snelle bochten). - veranderingen aan een bepaalde afstelling kunnen ook andere beïnvloeden: zo zal het camber veranderen wanneer je ‘toe’ (spoor) verandert, of de rijhoogte wanneer je de bandendruk verhoogt of verlaagt, enz. - wees precies, bv: als de auto te onderstuurd is, is dat dan bij insturen, uitsturen of middenin de bocht?


2: Bandendruk


Een van de allerbelangrijkste zaken: de banden zijn het enige dat contact maakt met de baan (en vaak slechts enkele cm²) en dus van fundamenteel belang voor elke racewagen. Bandendruk beïnvloedt een aantal verschillende zaken in het weggedrag en prestaties van de auto.


Echter kan dit nogal verschillen van sim tot sim. De koude bandendruk is lager dan wanneer de band warm is (de lucht in de band zet uit door de warmte waardoor de druk stijgt).

In real life moet de koude bandendruk dus hoger ingesteld worden naarmate de baan en omgeving kouder is. Echter: in iRacing is het omgekeerd (volgens een of andere vreemde redenering), hoe kouder, hoe lager je de bandendruk moet zetten.






Praktijktips: bij veel auto’s in iRacing moet de koude bandendruk altijd op minimum voor de beste resultaten (alle GT3’s, Porsche Cup, Mazda, etc.). Regel de bandendruk dus zodat zowel de warme bandendruk als de bandentemperatuur goed zijn. 80-90°C is in de meeste sim ideaal. In Assetto Corsa kan je het heel makkelijk checken met de blackbox bandentemperatuur: deze geeft de temperatuur met een kleurcode terwijl je rijdt per band (blauw = band te koud, groen = temperatuur ok, oranje/rood = band te warm). Opgelet: bandentemperatuur wordt ook door andere afstellingen beïnvloed, dus te lage of te hoge bandentemperatuur ligt niet noodzakelijk aan de bandendruk.


Lagere bandendruk kan meer grip geven, maar gaat ten koste van de precisie bij hoge snelheden. Een compromis kan dus nodig zijn.


Volgende week krijgen jullie deel 2 te lezen.

Veel succes met het zoeken naar een setup wat het beste past bij jullie rijstijl.




132 keer bekeken
  • Race simulator Facebook
  • Race simulator twitter
  • Race simulator Instagram

© 2019 DynamiXX 

Alle rechten gereserveerd

Reservering of aanvraag informatie